سهرابی و سامانی (2011) بر مبنای نظریه امید اسنایدر و پرسشنامه امید شوری و اسنایدر مقیاس امید تحصیلی را تهیه و برای جامعه ایرانی انطباق دادند. این مقیاس شامل 9 گویه است که بر مبنای یک طیف مدرج لیکرت 5 نقطه ای (از 1 برای کاملا غلط تا 5 برای کاملا درست) نمره گذاری می شود.

پرسشنامه درگیری تحصیلی در سال 1391 توسط رمضانعلي زرنگ معرفی شد. زرنگ (1391) در پژوهش خود برای اندازه گیری تحصیلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده کرد. بدین صورت که ابتدا مولفه های درگیری تحصیلی، درگیری شناختی، درگیری انگیزشی، درگیری رفتاری و گویه های متناسب با آنها که 45 گویه بود از مبانی نظری (مدل نظری لینن برینک و پنتریچ) استخراج شد.

پرسشنامه سرمایه اجتماعی با هدف ارزیابی سرمایه ­های اجتماعی شامل  مشارکت اجتماعی ( انجمنی و غیر انجمنی) ، 2-اعتماد اجتماعی (بین فردی) ، 3- حمایت اجتماعی (عاطفی یا ابزاری یا مادی و اطلاعاتی) ، 4- روابط متقابل با دیگران (خانواده ، دوستان ، همسایه ، اقوام و اولیای مدرسه) ، 5- انسجام اجتماعی (احساس تعلق به جامعه) در سال 1384 توسط محمد مبارکی ساخته شد.

پرسشنامه افق های زمانی بر پایه نظریه انتظار گرایی و تعادل حیاتی خطر پذیری جرالد ج.اس.وایلد در دانشگاه کوتیز کانادا طراحی شده است که به وسیله پاشا شریفی، نجفی زند و ثنایی در سال 1385 به فارسی ترجمه شده است.

پرسشنامه انگیزشی تحصیلی در سال 2004 توسط گرین ساخته شد.  این پرسشنامه عوامل انگیزشی دخیل در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را مورد سنجش قرار میدهد.

پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دانش آموزان از طریق پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری که توسط پنتریچ و همکاران که در سال 1991 ساخته شده است اقتباس شده است.

پرسشنامه كودك آزاري توسط زهرا حسين خاني و همكاران در سال 1392 طراحي گرديد. هدف از طراحي پرسشنامه كودك آزاري برآورد ميزان كودك آ‍زاري در جامعه ايراني است.

پرسشنامه شخصيتي برن رويتر جهت بررسی واکنش های آزمودنی در برابر مسائل و پیش آمدهای روزانه زندگی ساخته شده است و از 125 سؤال تشکیل شده است. شش جنبه از ویژگیهای شخصیتی را مورد اندازه گیری قرار می دهد و از16 سال به بالا کاربرد دارد.

حسین چاری و دهقانی زاده در سال ۱۳۹۱ پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را با ۹ گویه با الگوگیری از مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش(2006) که چهار گویه داشت توسعه دادند. برای اجرای این مقیاس در فرهنگ ایرانی ابتدا یک متخصص رشته روانشناسی و یک متخصص زبان انگلیسی متن سوال های مقیاس را به فارسی ترجمه کردند.

پرسشنامه چند محوری میلون ((MCMI یک پرسشنامه خود سنجی استاندارد شده است که دامنه ی گسترده ای از اطلاعات مربوط به شخصیت،سازگاری هیجانی،ونگرش مراجعان به آزمون را میسنجد. این پرسشنامه برای بزرگسالان 18 سال به بالا که دست کم توانایی خواندن آنها تا سطح متوسطه است طراحی شده است

 https://master-phd.ir/index.php/about-us
يك آرزو: 
هميشه دوست داشتم يك منبع آنلاين فارسي در حوزه آموزش تخصصي روانشناسي ميبود تا دانشجويان نيازهاي آموزشي و پژوهشي خودشان را مرتفع سازند. اينجا، همانجا است.
علي نوري  
موسس سايت علمي آموزشي روانشناسي

اندیشه فاز یک خیابان دهم غربي كوچه سپند پلاك 12

 

مجوز

logo-samandehi
Template Settings

Theme Colors

Cyan Red Green Oranges Teal

Layout

Wide Boxed Framed Rounded
Patterns for Layour: Boxed, Framed, Rounded
بالا