
نوروفیدبک در اصل EEG بیوفیدبک است که امکان فراگیری چگونگی تغییر فعالیت امواج مغزی را به منظور اصلاح کردن و بهبود بخشیدن فرایندهای شناختی مثل هوشیاری، توجه، کانون توجه درونی و انعطاف پذیری فراهم می کند.
کارکرد اجرایی به عنوان تفکر سطح بالاتر است که شامل خودگردانی و رفتار هدفمند است. کارکرد اجرایی از توانایی شناختی کلی یا هوشی منشعب میشود،
صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف میشود. اینگونه تعاریف مبتنی بر خویشتن حاکی از آن است که فرد به درجه ای از رشد فردی دست یابد تا بتواند با دیگران رابطه صمیمانه برقرار کند.
مفهوم سبکهای فرزندپروری بیشتر تحت تأثیر بامریند با سه سبک است که شامل ویژگیهای متفاوتی مثل بلوغ، سبکهای ارتباطی، پرورش، گرمی و درگیری میباشد.
مباني نظري دلبستگي با هدف رفاه حال دانشجويان جهت استفاده در فصل 2 پايان نامه ها و مقالات علمي از بيش از 60 رفرنس متفاوت گردآوري شده است كه شامل مهمترين سرفصل هاي مباني دلبستگي ميباشد. در اين مباني به تعريف كامل دلبستگي، سبك هاي دلبستگي، نظريه رويكردهاي مختلف در خصوص دلبستگي و اثرات آن بر روابط زوجين و عشق ميپردازد.
اختلال نافرمان مقابلهای(Oppositional defient disorder) اختلال رفتاری در دوران کودکی است که کودک مبتلابه رفتارهای خودسرانه با ناسازگاری یا خصمانه در مقابل منابع قدرت نشان میدهد.
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد.
مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی (Mindfulness) با هدف کاهش علائم روانشناختی پریشانی و افزایش کیفیت زندگی (کابات زین،1990). به طور فزاینده ای هم در زمینه سلامت روان و هم در زمینه سلامت جسمی به کار برده میشود (تیزدل و همکاران،2002؛ گرسمن و همکاران،2004).
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با ادغام مداخلات پذیرش و ذهن آگاهی در راهبردهای تعهد و تغییر، به درمانجویان برای دستیابی به زندگی پرنشاط، هدفمند، و بامعنا کمک میکند.
یکی از تغییرات تجربه شده در دورهی نوجوانی، تغییر در خودپنداره میباشد (بالدوین و هافمن، 2002). باورهایی که فرد درباره خودش فراهم میآورد، اصطلاحا خودپنداره نامیده میشود.