چگونه باورهاي خود را راستي آزمايي كنيم؟

متاسفانه بخش مهمي از باورهاي ما نسبت به خودمان منفي است اين باورها منجر به كاهش عزت نفس و اعتماد به نفس مان ميشود و مانع مهمي در پيشرفت و ارتقاي ما خواهد شد.

به عقيده مارتين سليگمن (از روانشناسان مشهور معاصر) براي اينكه بتوانيم باورهاي خودمان را بسنجيم و راستي آزمايي كنيم ميتوانيم از روش هاي زير استفاده كنيم:

1 ـ شواهد:

 متقاعدترين روش براي زير سؤال بردن يك باور نامعقول اين است كه ثابت كنيم اين باور حقيقاً اشتباه است. مثلاً در مورد فردي كه فكر مي‌كرد نمره او بدترين نمره كلاس است ديديم كه او با بررسي شواهد متوجه شد كه فرد ديگري نمره بدتري داشته و بنابراين نمره او بدترين نمره كلاس نيست. فهم تفاوت بين اين ديدگاه و آنچه كه به اصطلاح به قدرت خوش‌بيني معروف شده مهم است هدف ما اين نيست كه  فقط خوش‌بين باشيم و با تكرار واژه‌هاي خوش‌بيني منتظر تغييري باشيم. ما مي‌خواهيم ياد بگيريم كه واقعيت‌ها را ببينيم و متوجه تحريف‌هاي فكري خودمان كه منجر به فاجعه سازي از يك موضوع مي‌شود بشويم نه اينكه با ديد مثبت غيرواقعي دنياي غير واقعي در ذهن خود مجسم كنيم.

 

2  باورهاي ناهمساز/ جايگزيني

هرگز اتفاقات بدي كه روي مي‌دهد علت خاصي ندارند و معمولاً مي‌توانند دلايل مختلفي داشته باشند. افراد بدبين هميشه بدترين حالت را درنظر مي‌گيرند، مثلاً مي‌گيوند من خنگ هستم يا سن من براي يادگيري زياد است اما ما از شما مي‌خواهيم كه به تمام واقعيت و گزينه‌هاي ممكن دقت كنيد تا بتوانند با بدبيني خود مبارزه كنيد. مطمئن باشيد كه هميشه راهي كم ضررتر از چيزي كه شما انتخاب كرديد وجود دارد. سعي كنيد هنگام انتخاب علت به عللي تمركز كنيد كه اولاً قابل تغييرند (وقت زيادي براي تغيير نمي‌خواهند)، ثانياً به مورد خاصي كه برايتان پيش آمده مربوطند (اين امتحان سخت بوده همه امتحان‌ها سخت نيستند) ثالثاً به شخص خودتان بر نمي‌گردد (استاد منصف نبود). افكار بدبينانه معمولاً برخلاف واقعيت هستند و بدترين باورهاي ممكن را دربر دارند و بدانيد كه اين شما هستيد كه آنها را انتخاب مي‌كنيد نه وجود شواهد، پس شما بايد تمرين كنيد كه اين عادت مخربتان را در انتخاب بدترين گزينه‌ها تغيير دهيد.

3. مفاهيم / برداشت‌ها:

گاه باور منفي شما واقعي است. در اين شرايط تكنيكي كه بايد از آن استفاده كنيد تكنيك فاجعه زدايي است. به خودتان بگويد حتي اگر باور من درست باشد اين باور چه مفهومي دارد. براي مثال: جودي سنش از همه دانشجويان بيشتر بود اما آيا   اين است كه استعداد او هم از همه كمتر است و هيچكس او را استخدام نخواهد كرد. بنابراين ابتدا برداشت خودتان را از باورتان به خود بگوييد، اگر ديديد استنباط‌ شما خيلي وحشتناك است آن وقت مدارك و شواد را مرور كنيد.

 

4. كارايي / سودمندي

گاهي اوقات، پيامد ناشي از يك باور، مشكل سازتر از خودآن باور است براي مثال كتي باور دارد كه شكمو است و پيامد باورش اين است كه چون شكمو هستم براي كنارگذاشتن رژيم مجوز دارم. بعضي‌ها معتقدند كه دنيا بي‌عدالت است در قبال اين باور چه مي‌توان كرد؟ آيا فكركردن به آن موجب ناراحتي بيشتري در فرد نخواهد شد؟ گاهي اوقات بهتر است به جاي جمع كردن شواهد و مدارك و زيرسئوال بردن يك باور با آن كنار بيايم. پس گاه هنگام انجام كار بهتر است به جاي اينكه از خود بپرسيم آيااين باور درست است؟ بپرسيم اينكه همين حالا در موردش فكر كنم بهتر است يا اينكه بعداً راجع به آن فكر كنم.

 

 

محتوای بیشتر در این بخش: « شخصیت وابسته

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

 https://master-phd.ir/index.php/about-us
يك آرزو: 
هميشه دوست داشتم يك منبع آنلاين فارسي در حوزه آموزش تخصصي روانشناسي ميبود تا دانشجويان نيازهاي آموزشي و پژوهشي خودشان را مرتفع سازند. اينجا، همانجا است.
علي نوري  
موسس سايت علمي آموزشي روانشناسي

اندیشه فاز یک خیابان دهم غربي كوچه سپند پلاك 12

 

مجوز

logo-samandehi
Template Settings

Theme Colors

Cyan Red Green Oranges Teal

Layout

Wide Boxed Framed Rounded
Patterns for Layour: Boxed, Framed, Rounded
بالا